Ορθόδοξη Ομάδα Δογματικής Έρευνας

Επιστροφή στην Κεντρική σελίδα

Επιθέσεις και Πολιτική

Απόκρισις περί αναξίων αρχόντων, αγίου Αναστασίου Σιναϊτου // Φίμωση Χριστιανού αναγνώστη και διαστροφή των λόγων του, από το Προτεσταντικό περιοδικό "Τυχικός"

Απόκρισις περί Αναξίων αρχόντων Μέρος 2ο

Το θείο σχέδιο περί αναξίων αρχόντων

Νέα συκοφαντική δυσφήμιση και διαστρέβλωση από τον Προτεστάντη Βασιλειάδη τού "Τυχικού"

Δεν πέρασαν ούτε 7 χρόνια από την προηγούμενη προσπάθεια διαστρέβλωσης εναντίον μας, και εναντίον τής Εκκλησίας τού Χριστού, από τον Βασίλη Βασιλειάδη τού ανούσιου προτεσταντικού περιοδικού "Τυχικός", και οι εκ πεποιθήσεως διαστρεβλωτές τής αλήθειας αποφάσισαν να ξαναχτυπήσουν. Αυτή τη φορά εναντίον τής ΟΟΔΕ, η οποία βεβαίως αποτελεί μεγάλη ενόχληση στους απανταχού αιρετικούς και διαστρεβλωτές τής αλήθειας, που με λύσσα προσπαθούν να βρουν αφορμές συκοφαντίας.

 

1. Ρηχές συκοφαντίες ενός ρηχού περιοδικού

Δεν γνωρίζουμε αν αυτή η νέα επίθεση τού (ατυχούς) "Τυχικού", έχει σκοπό μόνο να πλήξει την ΟΟΔΕ, ή αν απώτερο σκοπό έχει να εκβιάσει μια απάντησή μας, για να μπορέσει έτσι να διαφημισθεί και να αυξήσει τους ελάχιστους αναγνώστες του. Όπως και αν έχει όμως το θέμα, εμείς θα δώσουμε μια απάντηση, γνωρίζοντας ότι κανείς αναγνώστης δεν θα ασχοληθεί περισσότερο με το εν λόγω ρηχότατο περιοδικό τού κου Βασιλειάδη, εκτός και αν είναι και αυτός εξ ίσου ρηχός και ανίδεος προς την αλήθεια τού Ευαγγελίου. Και θα απαντήσουμε, όχι τόσο για να "φτιάξει χαρακτήρα" ο κύριος Βασιλειάδης και το ανούσιο περιοδικό του, όσο για το ότι, (όπως θα διαπιστώσετε), η συκοφαντία του, (για όποιον έχει στοιχειώδη λογική), ουσιαστικά στρέφεται εναντίον τού αγίου Αναστασίου τού Σιναϊτη, όσο και αν ο κος Βασιλειάδης προσπαθεί να τη στρέψει εναντίον μας, για να βγάλει τα απωθημένα τής αίρεσής του.

Ο λόγος λοιπόν είναι, περί μια δημοσίευσης που έκανε πρόσφατα το προτεσταντικό αυτό περιοδικό, στη διεύθυνση: http://www.tyxikos.gr/11-7-17.html Εκεί, βάζοντας πάνω - πάνω μια εικόνα τής ΟΟΔΕ, γράφει με πηχιαίο τίτλο: "Ωμή πλαστογραφία τών Αγίων Γραφών από την ΟΟΔΕ". Μόνο που όποιος εχέφρων άνθρωπος διαβάσει παρακάτω, θα διαπιστώσει πόσο "κούφιος" είναι αυτός ο συκοφαντικός τίτλος, υποκρύπτοντας άλλου είδους απωθημένα τού κου Βασιλειάδη, που βλέπει όλα αυτά τα χρόνια την ΟΟΔΕ με τις δημοσιεύσεις της, να του χαλάνε τα σχέδια για μια "εκκλησία" αποτελούμενη κυρίως από πρώην Μάρτυρες τού Ιεχωβά, όπως δεκαετίες τώρα, φιλοδοξούσε να φτιάξει και να ηγηθεί. Γιατί όλοι αυτοί οι υποψήφιοι ακόλουθοί του, βλέπει ένας - ένας να γίνονται Ορθόδοξοι, λόγω τών επιχειρημάτων τής ΟΟΔΕ, στα οποία μόνο με συκοφαντική δυσφήμιση μπορεί να απαντήσει ο κος Βασιλειάδης.

Η συκοφαντία τού κου Βασιλειάδη, (ή όποιου αρθρογράφου την έγραψε, και ο κος Βασιλειάδης την ενέκρινε για δημοσίευση), όπως θα δείτε, είναι η εξής, (την οποία παραθέτουμε ΟΛΟΚΛΗΡΗ στη συνέχεια):

Η συκοφαντία τού Τυχικού:

Γιατί ο Θεός επιτρέπει ΑΝΑΞΙΟΥΣ άρχοντες;

ΩΜΗ ΠΛΑΣΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΓΡΑΦΩΝ από την ΟΟΔΕ

Στο θέμα που εξετάζουμε σ' αυτό το τεύχος, κάποιοι –που σκοπό έχουν βάλει να παραποιούν την Αγία Γραφή–, επικαλούνται ένα ΄΄δήθεν΄΄ χωρίο από τον προφήτη Ιερεμία, όπου με πασιφανή ΠΛΑΣΤΟΓΡΑΦΙΑ τους παρουσιάζεται ο Θεός να λέει: «Θα σας δώσω άρχοντας σύμφωνα με τις καρδιές σας»…[*]

Όμως αυτό το εδάφιο κάθε άλλο από αυτό λέει, επειδή η ορθή διατύπωση του χωρίου είναι: «Θέλω σας δώσει ποιμένας κατά την καρδίαν μου και θέλουσι σας ποιμάνει εν γνώσει και συνέσει» (Ιερ. 3:15) και κατά τη μετάφραση των Ο~ «και δώσω υμίν ποιμένας κατά την καρδίαν μου και ποιμανούσιν υμάς ποιμαίνοντες μετ' επιστήμης».

Με άλλα λόγια οι άρχοντες που θα τους έδινε θα ήταν όχι κατά την καρδία των ανθρώπων αλλά κατά την καρδία του Θεού. Προϋπόθεση όμως για την εμπλοκή αυτή του Θεού θα ήταν η ανταπόκρισή τους στη δική Του έκκληση, «Επιστρέψατε, υιοί αποστάται, λέγει Κύριος». Να μετανοήσουν δηλαδή και να ακολουθήσουν τους δρόμους του Θεού.

Δυστυχώς, όμως, οι θρησκευόμενοι αυτοί κύκλοι (ΟΟΔΕ), πέρα από την ασέβεια με την οποία μεταχειρίζονται το ιερό κείμενο και σ' αυτό το σημείο, όλη η ερμηνεία τους αποδεικνύεται ΠΑΡΕΡΜΗΝΕΙΑ, που οδηγεί τους ανθρώπους σε λαθεμένες αποφάσεις και πράξεις.
___________
[*] http://oodegr.com/oode/pateres1/anastasios_sinaitis/anaksioi_arxontes1.htm
Περιοδικό «Αγιορείτικη Μαρτυρία» τεύχος 7, Μάρτιος - Μάιος 1990. Σελ. 98-99.

Αυτή είναι λοιπόν η... "ωμή" πλαστογραφία τής ΟΟΔΕ! (Σκεφθείτε να ήταν και... ψημένη!) Και ο κος Βασιλειάδης τού Τυχικού, υποτιμώντας τη νοημοσύνη τών αναγνωστών του, θεωρεί ότι με αυτές τις ρηχές συκοφαντίες, θα κλονίσει την αξιοπιστία τής ΟΟΔΕ! Νομίζει ότι όλοι σκέφτονται με τον ίδιο ρηχό τρόπο, και θα του πουν: "μπράβο! τους ξεσκέπασες!"

 

2. Οι συκοφαντικές διαστρεβλώσεις τού Τυχικού

Αν και η ανοησία τής παραπάνω συκοφαντίας, είναι παραπάνω από εμφανής στα μάτια κάθε λογικού ανθρώπου, για χάρη τών φίλων τού Τυχικού, που δεν έχουν μάθει να σκέφτονται, ας απαριθμήσουμε τους παραλογισμούς τής κατηγορίας εναντίον μας.

 

Α. Έχει δικαίωμα η ΟΟΔΕ να αλλοιώνει τα λόγια τού αγίου Αναστασίου τού Σιναϊτη;

Η ΟΟΔΕ ως γνωστόν, έχει ειδική ενότητα με κείμενα αγίων πατέρων, μεταξύ τών οποίων, και το εν λόγω κείμενο τού αγίου Αναστασίου τού Σιναϊτη. Αυτό σημαίνει ότι τα λόγια τού αγίου, πρέπει να διατηρηθούν ως έχουν, (εφ' όσον δικά του λόγια είναι), ακόμα και αν κάτι σε αυτά είναι λάθος, ή αν νομίζει κάποιος ότι είναι λάθος, ή αν διαφωνεί με αυτό. Η ΟΟΔΕ λοιπόν, ήταν και είναι υποχρεωμένη να διατηρήσει ολόκληρο το κείμενο που είχε στα χέρια της, όπως το παρέλαβε, χωρίς αλλοιώσεις ή μεταβολές, εφ' όσον ο σκοπός ήταν να δημοσιευθούν τα λόγια τού αγίου, και όχι η δική μας άποψη περί τών λόγων τού αγίου. Ως εκ τούτου, ακόμα και αν στα λόγια αυτά υπήρχε πράγματι νοθεία τής Αγίας Γραφής, η νοθεία αυτή ΔΕΝ θα ήταν τής ΟΟΔΕ, αλλά τού αγίου Αναστασίου! Και μόνο αν αλλάζαμε τα λόγια τού αγίου, θα μπορούσε κάποιος να μας κατηγορήσει για νοθεία!

Άρα, αυτός είναι ένας πρώτος λόγος, που ο κος Βασιλειάδης τού Τυχικού αποδεικνύεται ένας φτηνός συκοφάντης, κατηγορώντας μας, επειδή κάναμε αυτό που ΟΦΕΙΛΑΜΕ να κάνουμε, διατηρώντας αυτούσιο το κείμενο τού αγίου, όπως το παραλάβαμε.

 

Β. Γράφει πουθενά το κείμενο, ότι το επίμαχο χωρίο ήταν από τον Ιερεμία 3:15;

Η ουσία τής κατηγορίας τού Τυχικού, είναι ότι δήθεν το άρθρο μας, αλλοίωσε και πλαστογράφησε το χωρίο τού Ιερεμία 3:15. Όσο όμως και αν ψάξετε στα λόγια τού αγίου, θα διαπιστώσετε ότι ΠΟΥΘΕΝΑ ο άγιος δεν αναφέρει το χωρίο αυτό, ούτε καν τον Ιερεμία! Το ότι ο άγιος αναφέρεται στο χωρίο τού Ιερεμία, βρίσκεται μόνο στη νοσηρή Προτεσταντική φαντασία τών συντελεστών τού Τυχικού! Αντιθέτως, ο άγιος γράφει σαφώς: "Ο Θεός λέει στον Νόμο: «Θα σας δώσω άρχοντας σύμφωνα με τις καρδιές σας»". Και ως γνωστόν, ο νόμος, δεν συμπεριλαμβάνει τον προφήτη Ιερεμία, όπως φαίνεται και στην Αγία Γραφή, στην οποία συνήθως αντιδιαστέλλεται ο Νόμος από τους Προφήτες, όπως ήταν ο Ιερεμίας. (Παράβαλλε με: Ματθαίο 7:12, 22:40 και Λουκά 16: 16).

Ο άγιος Αναστάσιος λοιπόν, ΔΕΝ αναφέρεται στον Ιερεμία, όπως ΨΕΥΔΩΣ γράφει ο αρθρογράφος τού Τυχικού, για να βρει κάτι να κατηγορήσει την... ΟΟΔΕ, αλλά αναφέρεται στον Νόμο. Παραφράζει ο άγιος ΤΟ ΝΟΗΜΑ συγκεκριμένων προβλέψεων τού Νόμου, (όπως θα δείξουμε σε επόμενο κεφάλαιο), χωρίς καν να αναφέρεται σε συγκεκριμένο εδάφιο!

 

Γ. Ήταν η υποσημείωση τής ΟΟΔΕ;

Τι θα πούμε όμως, για την παραπομπή που υπάρχει κάτω από το άρθρο, η οποία στο σημείο τής φράσης τού αγίου Αναστασίου παραπέμπει στην υποσημείωση Νο 3, η οποία λέει: "Παράβαλλε Ιερεμ. γ' 15."; Θα μπορούσε ο Τυχικός να μας κατηγορήσει ότι ενώ αρνούμαστε ότι ο άγιος μιλάει για τον Ιερεμία, η παραπομπή στο άρθρο μας διαψεύδει την άρνησή μας;

Για μια φορά ακόμα, ο λογικός αναγνώστης θα αντιληφθεί, ότι ακόμα και αν η παραπομπή αυτή μιλούσε για το Ιερεμίας γ:15, ως το χωρίο τού αγίου Αναστασίου, και πάλι η παραπομπή αυτή ΔΕΝ ήταν τής ΟΟΔΕ, αλλά ήταν παρμένη από το περιοδικό "Αγιορείτικη Μαρτυρία", και μια και εμείς αναδημοσιεύσαμε το άρθρο της, το διατηρήσαμε στην πρωτότυπη μορφή του.

Και πάλι λοιπόν, ο κος Βασιλειάδης τού Τυχικού, λάθος ανθρώπους κατηγορεί, μια και δεν θα μπορούσαμε να διαστρέψουμε ξένο άρθρο.

 

Δ. Γράφει η υποσημείωση τού άρθρου μας, ότι το χωρίο ήταν τού Ιερεμία;

Στην πραγματικότητα όμως, ούτε το περιοδικό "Αγιορείτικη Μαρτυρία" έκανε λάθος, βάζοντας την επίμαχη παραπομπή. Και μόνο η κακοπροαίρετη ματιά τών συντελεστών τού "Τυχικού" παρερμήνευσε όσα έβλεπε!

Όποιος έχει στοιχειώδη γνώση εκφράσεων παραπομπών, γνωρίζει ότι στις παραπομπές συνηθίζεται, όταν αναφέρονται στο ακριβές εδάφιο που υπάρχει στο κείμενο, να γράφουν απλώς την αρίθμησή του. Έτσι σκέτο! Εδώ όμως, η παραπομπή γράφει: "Παράβαλλε Ιερεμ. γ' 15". Αυτό το "παράβαλλε", όχι μόνο δεν σημαίνει ότι ο άγιος παραθέτει από τον Ιερεμία, αλλά αντιθέτως, σημαίνει ότι εδώ έχουμε ένα ΑΛΛΟ, ένα ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΣΧΕΤΙΚΟ χωρίο, και η παραπομπή μας καλεί να ΣΥΓΚΡΙΝΟΥΜΕ το εν λόγω χωρίο, με αυτό το ΑΛΛΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ χωρίο που μοιάζει!

Η λέξη: "παραβάλλω", αν δούμε ένα λεξικό, θα διαπιστώσουμε ότι σημαίνει: "συγκρίνω κάτι". Όταν λοιπόν η παραπομπή τής Αγιορείτικης Μαρτυρίας, την οποία αναδημοσιεύσαμε αυτούσια, γράφει: "παράβαλλε", τι άλλο θα μπορούσε να σημαίνει, από το: "σύγκρινε τα λόγια τού αγίου Αναστασίου, με το σχετικό χωρίο τού Ιερεμία"; Αν η παραπομπή μας μιλούσε για το ίδιο χωρίο, πώς ήταν δυνατόν να μιλάει για "σύγκριση"; Με τι να το συνέκρινε; Με τον εαυτό του;

Άλλο ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα τής Προτεσταντικής κακοήθειας και ρηχότητας τού Τυχικού.

 

3. Ήταν λάθος η ανάλυση τού Αγίου;

Μετά από αυτή τη δημόσια διαπόμπευση τών συκοφαντών τού Τυχικού, είναι καιρός να δούμε το θέμα και στην ουσία του. Γιατί ο Τυχικός γράφει στο τέλος τής Συκοφαντίας του: "Δυστυχώς, όμως, οι θρησκευόμενοι αυτοί κύκλοι (ΟΟΔΕ), πέρα από την ασέβεια με την οποία μεταχειρίζονται το ιερό κείμενο και σ' αυτό το σημείο, όλη η ερμηνεία τους αποδεικνύεται ΠΑΡΕΡΜΗΝΕΙΑ, που οδηγεί τους ανθρώπους σε λαθεμένες αποφάσεις και πράξεις".

Ας δούμε λοιπόν, αν η ανάλυση τού αγίου είναι παρερμηνεία τού νοήματος τής Αγίας Γραφής, περί αναξίων αρχόντων, ή αντιθέτως αν είναι μια ορθότατη τοποθέτηση, που οδηγεί τους ανθρώπους σε ορθές αποφάσεις και πράξεις, σε τρανταχτή αντίθεση με την εμφανή κακοήθεια ανθρώπων σαν τους συντελεστές τού Τυχικού. Ανθρώπους τόσο αλαζόνες, που θεωρούν τους εαυτούς τους, όχι μόνο ανώτερους και σοφώτερους από τον άγιο, αλλά θεωρούν ότι έχουν και το δικαίωμα να συκοφαντούν τους άλλους με ψεύδη και παρερμηνείες, από το περίσσευμα μίσους τής καρδιάς τους, για ό,τι ορθό και Χριστιανικό.

 

Α. Τα βασικά σημεία τού κειμένου τού αγίου Αναστασίου:

Τα βασικά σημεία λοιπόν, τα οποία υποστηρίζει ο άγιος Αναστάσιος στην ερμηνεία του, είναι επιγραμματικά τα εξής:

  • Οι άρχοντες και οι βασιλείς που είναι άξιοι αυτής της τιμής προχειρίζονται στο αξίωμα αυτό από τον Θεό.
  • Οι άλλοι πάλι που είναι ανάξιοι προχειρίζονται κατά παραχώρησιν ή και βούλησιν τού Θεού σε ανάξιο λαό εξ αιτίας αυτής ακριβώς της αναξιότητός των.
  • Παραδιδόμεθα σε τέτοιους τυράννους εξ αιτίας των ανομιών μας, κι όμως πάλι δεν αφήνουμε τα κακά μας έργα.
  • Υπάρχουν άρχοντες που λαμβάνουν το αξίωμά τους "κατά την καρδιά τού Θεού", και άρχοντες ανάξιοι που λαμβάνουν το αξίωμά τους "κατά την καρδιά ενός ανάξιου λαού"

Στη συνέχεια, θα δούμε τα παραπάνω βασικά σημεία τής ανάλυσης τού αγίου, μέσα από την Αγία Γραφή, για να δείξουμε, όχι μόνο το πόσο μακριά βρίσκονται από το νόημα τής Αγίας Γραφής, αρνητές τής Χρστιανικής Εκκλησίας, σαν τον Βασιλειάδη τού Τυχικού, αλλά και το πόσο ορθά και σύμφωνα με το πνεύμα τής Αγίας Γραφής είναι αυτά που ανέλυσε ο άγιος Αναστάσιος.

 

Β. Θέτει ο Θεός τους βασιλείς και τους άρχοντες στο αξίωμά τους;

Ας αφήσουμε την Αγία Γραφή να μας μιλήσει:

Δανιήλ 2/β: 21: "και αυτός (ο Θεός) μεταβάλλει τους καιρούς και τους χρόνους· καθαιρεί βασιλείς και καθιστά βασιλείς".

Σοφία Σολομώντος 6/στ: 1-4: "Ακούσατε ουν, βασιλείς, και σύνετε· μάθετε, δικασταί περάτων γης. 2 ενωτίσασθε οι κρατούντες πλήθους και γεγαυρωμένοι επί όχλοις εθνών· 3 ότι εδόθη παρά του Κυρίου η κράτησις υμίν και η δυναστεία παρά Υψίστου, ος εξετάσει υμών τα έργα και τας βουλάς διερευνήσει· 4 ότι υπηρέται όντες της αυτού βασιλείας ουκ εκρίνατε ορθώς, ουδέ εφυλάξατε νόμον, ουδέ κατά την βουλήν του Θεού επορεύθητε".

 

Γ. Παραχωρεί ο Θεός σε αναξίους άρχοντες και βασιλείς, να άρχουν επί ενός αναξίου λαού, για να τους συνετίσει;

Δευτερονόμιο 28/κη: "15 Αλλ' εάν δεν υπακούσης εις την φωνήν Κυρίου του Θεού σου, διά να προσέχης να εκτελής πάσας τας εντολάς αυτού και τα διατάγματα αυτού, τα οποία εγώ προστάζω εις σε σήμερον, πάσαι αι κατάραι αύται θέλουσιν ελθεί επί σε και θέλουσι σε ευρεί. … 29 … και θέλεις είσθαι μόνον καταδυναστευόμενος και διαρπαζόμενος πάσας τας ημέρας, και δεν θέλει είσθαι ο σώζων. …36…Ο Κύριος θέλει φέρει σε και τον βασιλέα σου όντινα καταστήσης επί σε, εις έθνος το οποίον δεν εγνώρισας, συ, ουδέ οι πατέρες σου. …48 διά τούτο θέλεις δουλεύσει τους εχθρούς σου, τους οποίους ο Κύριος θέλει εξαποστείλει επί σε, με πείναν και με δίψαν και με γυμνότητα και με έλλειψιν πάντων· και θέλει βάλει επί τον τράχηλόν σου ζυγόν σιδηρούν, εωσού σε εξολοθρεύση…" (Σημείωση ΟΟΔΕ: Σε τέτοιες διατάξεις τού νόμου αναφερόταν ο άγιος Αναστάσιος, και όχι στον Ιερεμία).

Ιερεμίας 28:14: "Διότι ούτω λέγει ο Κύριος των δυνάμεων, ο Θεός του Ισραήλ· Ζυγόν σιδηρούν έθεσα επί τον τράχηλον πάντων τούτων των εθνών διά να δουλεύωσιν εις τον Ναβουχοδονόσορ τον βασιλέα της Βαβυλώνος· και θέλουσι δουλεύσει εις αυτόν· και αυτά τα θηρία του αγρού έδωκα εις αυτόν".

Σοφία Σειράχ 10: 1-4: "Κριτής σοφός παιδεύσει τον λαόν αυτού, και ηγεμονία συνετού τεταγμένη έσται. 2 κατά τον κριτήν του λαού αυτού ούτως και οι λειτουργοί αυτού, και κατά τον ηγούμενον της πόλεως πάντες οι κατοικούντες αυτήν. 3 βασιλεύς απαίδευτος απολεί τον λαόν αυτού, και πόλις οικισθήσεται εν συνέσει δυναστών. 4 εν χειρί Κυρίου εξουσία της γης, και τον χρήσιμον εγερεί εις καιρόν επ’ αυτής".

Νεεμίας 9/θ: "26 Και ηπείθησαν και επανεστάτησαν εναντίον σου, και έρριψαν τον νόμον σου οπίσω των νώτων αυτών, και τους προφήτας σου εφόνευσαν, οίτινες διεμαρτύροντο εναντίον αυτών διά να επιστρέψωσιν αυτούς προς σε, και έπραξαν μεγάλους παροργισμούς. 27 Διά τούτο παρέδωκας αυτούς εις την χείρα των θλιβόντων αυτούς, και κατέθλιψαν αυτούς· και εν τω καιρώ της θλίψεως αυτών ανεβόησαν προς σε, και συ εισήκουσας εξ ουρανού· και κατά τους πολλούς οικτιρμούς σου έδωκας σωτήρας εις αυτούς, και έσωσαν αυτούς εκ της χειρός των θλιβόντων αυτούς. 28 Αλλ' αφού ανεπαύθησαν, εστράφησαν εις το να πράττωσι πονηρά ενώπιόν σου· όθεν εγκατέλιπες αυτούς εις την χείρα των εχθρών αυτών, και εξουσίασαν αυτούς· ότε όμως επέστρεψαν και ανεβόησαν προς σε, συ εισήκουσας εξ ουρανού· και πολλάκις ηλευθέρωσας αυτούς κατά τους οικτιρμούς σου".

 

Δ. Διδάσκει η Αγία Γραφή, ότι υπάρχει διαφορά άρχοντος "κατά την καρδίαν τού Θεού", από έναν άρχοντα επιλεγμένο "κατά την καρδίαν τού λαού";

Ο καλύτερος τρόπος για να δούμε την απάντηση σε αυτό το ερώτημα, είναι να δούμε προσεκτικότερα, μια πολύ γνωστή ιστορία από την Αγία Γραφή. Την ιστορία τού Σαούλ, τού πρώτου βασιλιά τού Ισραήλ.

Πριν οι Ισραηλίτες αποκτήσουν βασιλιά επίγειο, δέχονταν ως μοναδικό τους Βασιλιά, τον Ίδιο τον Θεό. Και Εκείνος φρόντιζε να ευλογεί ανθρώπους, και να τους θέτει Κριτές τού λαού Του, για τις διάφορες υποθέσεις που προέκυπταν. Κάποια στιγμή όμως οι Ισραηλίτες ξεσηκώθηκαν, γιατί ζήλεψαν το παράδειγμα τών γύρω εθνών. Ας δούμε αποσπάσματα από αυτή την αφήγηση, από την ίδια Παλαιά Διαθήκη, σε μετάφραση Σπύρου Φίλου:

Α΄ Σαμουήλ 8/η: 4-22: «όλοι οι πρεσβύτεροι του Ισραήλ, συγκεντρώθηκαν και ήρθαν στον Σαμουήλ, στη Ραμά, 5 και του είπαν: Δες, εσύ γέρασες, και οι γιοι σου δεν περπατούν στους δρόμους σου· κατάστησε, λοιπόν, σε μας έναν βασιλιά για να μας κρίνει, όπως έχουν όλα τα έθνη.

6 Το πράγμα, όμως, δεν άρεσε στον Σαμουήλ, ότι είπαν: Δώσε μας έναν βασιλιά για να μας κρίνει. Και ο Σαμουήλ δεήθηκε στον Κύριο. 7 Και ο Κύριος είπε στον Σαμουήλ: Άκουσε τη φωνή τού λαού, σε όλα όσα λένε σε σένα· επειδή, δεν απέβαλαν εσένα, αλλ' εμένα απέβαλαν από το να βασιλεύω επάνω τους· 8 σε όλα τα έργα που έπραξαν, από την ημέρα που τους ανέβασα από την Αίγυπτο μέχρι αυτή την ημέρα, αφού με εγκατέλειψαν, και λάτρευσαν άλλους θεούς, έτσι κάνουν και σε σένα· 9 τώρα, λοιπόν, άκουσε τη φωνή τους· όμως, διαμαρτυρήσου σ' αυτούς ανοιχτά, και δείξ' τους τον τρόπο τού βασιλιά, που θα βασιλεύσει επάνω τους.

10 Και ο Σαμουήλ μίλησε όλα τα λόγια τού Κυρίου στον λαό, που ζητούσε απ' αυτόν βασιλιά· 11 και είπε: Αυτός θα είναι ο τρόπος τού βασιλιά, που θα βασιλεύσει επάνω σας· Θα παίρνει τους γιους σας, και θα τους διορίζει στον εαυτό του, για τις άμαξές του, και για καβαλάρηδές του, και για να τρέχουν μπροστά από τις άμαξές του. 12 Και θα διορίζει στον εαυτό του χιλίαρχους, και πεντηκόνταρχους· και για να εργάζονται τη γη του, και για να θερίζουν τον θερισμό του, και για να κατασκευάζουν τα πολεμικά σκεύη του και τον εξοπλισμό των αμαξών του. 13 Και θα παίρνει τις θυγατέρες σας, για μυροποιούς, και μαγείρισσες, και αρτοποιούς· 14 και θα πάρει τα χωράφια σας, και τους αμπελώνες σας, και τους ελαιώνες σας, τους καλύτερους, και θα τους δώσει στους δούλους του. 15 Και θα παίρνει το ένα δέκατο των σπαρτών σας, και των αμπελώνων σας, και θα το δίνει στους ευνούχους του, και στους δούλους του. 16 Και θα παίρνει τους δούλους σας, και τις δούλες σας, και τους καλύτερους νέους σας, και τα γαϊδούρια σας, και θα διορίζει στις δουλειές του. 17 Θα δεκατίζει τα ποίμνιά σας· κι εσείς θα είστε δούλοι του. 18 Και εκείνη την ημέρα θα βοάτε εξαιτίας του βασιλιά σας, που εσείς τον εκλέξατε για τον εαυτό σας· αλλ' ο Κύριος, εκείνη την ημέρα, δεν θα σας εισακούσει.

19 Ο λαός, όμως, δεν θέλησε να υπακούσει στη φωνή τού Σαμουήλ· και είπαν: Όχι· αλλά βασιλιάς θα υπάρχει επάνω μας· 20 για να είμαστε κι εμείς όπως όλα τα έθνη· και να μας κρίνει ο βασιλιάς μας, και να βγαίνει μπροστά μας, και να μάχεται τις μάχες μας.

21 Και ο Σαμουήλ άκουσε όλα τα λόγια τού λαού, και τα ανέφερε στα αυτιά τού Κυρίου. 22 Και ο Κύριος είπε στον Σαμουήλ: Άκουσε τη φωνή τους, και κατάστησε επάνω τους βασιλιά. Και ο Σαμουήλ είπε στους άνδρες τού Ισραήλ: Πηγαίνετε ο καθένας στην πόλη του.»

*****

Προτού συνεχίσουμε την αφήγηση, θυμηθείτε τα λόγια τού Κυρίου: "εκείνη την ημέρα θα βοάτε εξαιτίας του βασιλιά σας, που εσείς τον εκλέξατε για τον εαυτό σας· αλλ' ο Κύριος, εκείνη την ημέρα, δεν θα σας εισακούσει". Συνεχίζουμε την αφήγηση, με την εκλογή τού πρώτου βασιλιά τους τού Σαούλ:

*****

Α’  Σαμουήλ 9/θ: 1,2: «Υπήρχε δε κάποιος άνδρας από τον Βενιαμίν, που ονομαζόταν Κεις, γιος τού Αβιήλ, γιου τού Σερώρ, γιου τού Βεχωράθ, γιου τού Αφιά, άνδρα Βενιαμίτη, ισχυρός με δύναμη. 2 Κι αυτός είχε έναν γιο, εκλεκτό και ωραίο, που ονομαζόταν Σαούλ· και δεν υπήρχε ωραιότερος άνθρωπος απ' αυτόν· από τους ώμους του κι επάνω προεξείχε από ολόκληρο τον λαό...

15 Ο Κύριος, όμως, είχε αποκαλύψει στον Σαμουήλ, μία ημέρα πριν έρθει ο Σαούλ, λέγοντας: 16 Αύριο, αυτή την ώρα περίπου, θα σου στείλω έναν άνθρωπο από τη γη Βενιαμίν, και θα τον χρίσεις άρχοντα επάνω στον λαό μου Ισραήλ, και θα σώσει τον λαό μου από το χέρι των Φιλισταίων· επειδή, επέβλεψα επάνω στον λαό μου, για τον λόγο ότι, η βοή τους ήρθε σε μένα. 17 Και όταν ο Σαμουήλ είδε τον Σαούλ, ο Κύριος του είπε: Δες, ο άνθρωπος για τον οποίο σου είχα πει· αυτός θα άρχει επάνω στον λαό μου.».

Α΄ Σαμουήλ 10/ι: 1: «Τότε, ο Σαμουήλ πήρε τη φιάλη τού λαδιού, και έχυσε λάδι επάνω στο κεφάλι του, και τον φίλησε, και είπε: Δεν σε έχρισε ο Κύριος άρχοντα επάνω στην κληρονομιά του;».

*****

Στο σημείο αυτό θα κάνουμε μία ακόμα στάση, για να παρατηρήσουμε μερικά σημεία: Από την αφήγηση, είναι σαφές, ότι η ιδέα για βασιλιά, ΔΕΝ ήταν τού Θεού, αλλά τών ίδιων τών Ισραηλιτών. Και τα λόγια τού Θεού: "εμένα απέβαλαν από το να βασιλεύω επάνω τους", δείχνουν την αντίθεση τού Θεού σε αυτή την επιθυμία τών Ισραηλιτών. Παρ' όλα αυτά, ο Θεός σαν γνήσιος "Δημοκράτης", αποδέχεται την επιθυμία τους, και τους επιλέγει, και τους χρίει βασιλιά.

Προσέξτε όμως! Αν και ο Θεός είναι Αυτός που τον χρίει και τον επιλέγει, η επιλογή αυτή ΔΕΝ είναι "κατά την καρδία Του", αλλά είναι "κατά την καρδία τού λαού Ισραήλ"! Και πώς το ξέρουμε αυτό; Το ξέρουμε, επειδή τους λέει σαφώς: "εκείνη την ημέρα θα βοάτε εξαιτίας του βασιλιά σας, που εσείς τον εκλέξατε για τον εαυτό σας· αλλ' ο Κύριος, εκείνη την ημέρα, δεν θα σας εισακούσει". Γιατί ο Θεός γνώριζε, ότι οι Ισραηλίτες, είχαν τα ΔΙΚΑ ΤΟΥΣ ΚΡΙΤΗΡΙΑ, για το πώς ήθελαν να είναι ο βασιλιάς τους. Και ΚΑΤΑ ΤΑ ΔΙΚΑ ΤΟΥΣ ΚΡΙΤΗΡΙΑ, τους διάλεξε κάποιον, με εκείνα ακριβώς τα χαρακτηριστικά που επιθυμούσαν!

Τι είπαν οι Ισραηλίτες στον Σαμουήλ για τον βασιλιά που ζητούσαν; Του είπαν: "για να είμαστε κι εμείς όπως όλα τα έθνη· και να μας κρίνει ο βασιλιάς μας, και να βγαίνει μπροστά μας, και να μάχεται τις μάχες μας". Αυτοί ήθελαν έναν ήρωα, ΕΝΑΝ ΛΕΒΕΝΤΗ, που να βγαίνει στη μάχη και να τον καμαρώνει ο λαός και να τον ακολουθεί. Ήθελαν έναν επιβλητικό άνδρα, που να τον θαυμάζουν και να νιώθουν ασφαλείς βλέποντάς τον να ηγείται στη μάχη. Γι' αυτό και ο Θεός έναν τέτοιο ακριβώς άνδρα τους διάλεξε: "εκλεκτό και ωραίο, που ονομαζόταν Σαούλ· και δεν υπήρχε ωραιότερος άνθρωπος απ' αυτόν· από τους ώμους του κι επάνω προεξείχε από ολόκληρο τον λαό". Όταν αυτός ο λεβέντης έβγαινε στη μάχη, όλος ο λαός ένιωθε δέος. Και ο Θεός γνώριζε τις καρδιές τους, και τους διάλεξε αυτόν ακριβώς που ήθελε η καρδιά τους. Γι' αυτό τους είπε: "εκείνη την ημέρα θα βοάτε εξαιτίας του βασιλιά σας, που εσείς τον εκλέξατε για τον εαυτό σας· αλλ' ο Κύριος, εκείνη την ημέρα, δεν θα σας εισακούσει". Επειδή τους διάλεξε "άρχοντα κατά την καρδιά τους"!

Όμως η ιστορία απέδειξε, ότι η καρδιά τους έκανε λάθος! "Η καρδιά είναι απατηλή περισσότερο απ' όλα, και υπερβολικά διεφθαρμένη· ποιος μπορεί να τη γνωρίσει; Εγώ ο Κύριος εξετάζω την καρδιά, δοκιμάζω τα νεφρά, για να δώσω στον κάθε έναν σύμφωνα με τους δρόμους του, σύμφωνα με τον καρπό των έργων του." (Ιερεμίας 17/ιζ: 9,10). Έτσι και σ' αυτούς, έδωσε βασιλιά κατά την καρδιά τους. Και ο Θεός το ήξερε ότι θα την πατήσουν, και τους το είχε πει! Από πριν! Πριν τους τον χρίσει βασιλιά!

Τα χρόνια πέρασαν, και ο Σαούλ αμάρτησε και παρήκουσε στην εντολή τού Θεού. Γι' αυτό και ο Σαμουήλ τον επισκέφθηκε και του ανακοίνωσε το θέλημα τού Θεού. Ας δούμε το θέλημα τού Θεού, στη συνέχεια τής ιστορίας:

*****

Σαμουήλ Α' 13:13,14: "Και ο Σαμουήλ είπε στον Σαούλ: Εσύ έπραξες με αφροσύνη· δεν φύλαξες το πρόσταγμα του Κυρίου τού Θεού σου, που σε πρόσταξε· επειδή, τώρα, ο Κύριος θα στερέωνε τη βασιλεία σου επάνω στον Ισραήλ για πάντα· αλλά, τώρα, η βασιλεία σου δεν θα στηριχθεί· ο Κύριος ζήτησε για τον εαυτό του έναν άνθρωπο σύμφωνα με την καρδιά Του, και ο Κύριος τον διόρισε να είναι άρχοντας επάνω στον λαό του, επειδή δεν φύλαξες εκείνο που σε πρόσταξε ο Κύριος".

*****

Προσέξτε τι λέει! Ο Θεός διάλεξε άλλον πλέον για βασιλιά τού λαού Ισραήλ, μετά την αμαρτία τού Σαούλ. Προσέξτε πώς τον περιγράφει αυτόν τον νέο βασιλιά: "ο Κύριος ζήτησε για τον εαυτό του έναν άνθρωπο σύμφωνα με την καρδιά Του, και ο Κύριος τον διόρισε να είναι άρχοντας επάνω στον λαό του".

Το θέμα είναι πλέον σαφές. Ο πρώτος βασιλιάς τού Ισραήλ ο Σαούλ, ήταν βασιλιάς "κατά την καρδιά τού λαού". Πανύψηλος και πανέμορφος. Ο δεύτερος βασιλιάς τους όμως, ήταν βασιλιάς "κατά την καρδιά τού Θεού"! Αυτός ήταν ο βασιλιάς Δαβίδ.

Και πώς περιγράφει η Αγία Γραφή τον Δαβίδ;

Σαμουήλ Α' 16:7-12: "Και ο Κύριος είπε στον Σαμουήλ: Μη επιβλέψεις στο πρόσωπό του ή στο ύψος τού αναστήματός του, επειδή τον αποδοκίμασα· δεδομένου ότι ο Κύριος δεν βλέπει όπως βλέπει ο άνθρωπος· επειδή, ο άνθρωπος βλέπει το φαινόμενο, ο Κύριος όμως βλέπει την καρδιά.
...
11 Και ο Σαμουήλ είπε στον Ιεσσαί: Τελείωσαν τα παιδιά; Κι εκείνος είπε: Μένει ακόμα ο νεότερος· και δες, ποιμαίνει τα πρόβατα. Και ο Σαμουήλ είπε στον Ιεσσαί: Στείλε και φέρ' τον· επειδή, δεν θα καθήσουμε στο τραπέζι, μέχρις ότου έρθει εδώ. 12 Και έστειλε, και τον έφερε. Ήταν δε ξανθός, και με ωραία μάτια, και όμορφος στην όψη. Και ο Κύριος είπε: Σήκω, και χρίσε αυτόν· επειδή, αυτός είναι".

Ο Δαβίδ ήταν εκείνο το μικρόσωμο τσοπανόπουλο που στη γνωστή ιστορία νίκησε τον Γολιάθ. Δεν ενέπνεε δέος σε όποιον τον έβλεπε. Είχε μια παιδική ομορφιά. Δεν ήταν ο λεβέντης Σαούλ που εξείχε ψηλότερος από όλο τον λαό, από τους ώμους και πάνω. Όμως ήταν άνθρωπος κατά την καρδιά τού Θεού!

 

4. Συμπέρασμα

Ο άγιος Αναστάσιος ο Σιναϊτης λοιπόν είχε δίκιο, όταν έκανε διάκριση μεταξύ δικαίων αρχόντων κατά την καρδιά τού Θεού, ή αναξίων αρχόντων κατά την καρδιά τών ανθρώπων. Είχε δίκιο όταν έλεγε ότι ο Θεός θέτει τους άρχοντες, είτε κατά την καρδιά Του σε έναν δίκαιο λαό, είτε κατά την καρδιά τους, σε έναν λαό διεφθαρμένο. Είχε δίκιο όταν έλεγε ότι αυτό το κάνει για να τους διαπαιδαγωγήσει και να τους οδηγήσει στη μετάνοια. Είχε δίκιο όταν έλεγε, ότι κατά τον Νόμο τού Θεού, ο Θεός θα έδινε ανάξιους άρχοντες σε ανάξιο λαό. Είχε δίκιο σε όλα!

Και μόνο ο Βασιλειάδης τού Προτεσταντικού περιοδικού "Τυχικός" αποδεικνύεται να έχει για μια φορά ακόμα άδικο σε όλες τις άδικες συκοφαντίες του και στην αλαζονεία του. Ο Θεός μακάρι να τον οδηγήσει σε μετάνοια.

 

Ν. Μ.

Δημιουργία αρχείου: 30-7-2011.

Τελευταία ενημέρωση: 30-7-2011.